hilang

Posted by azack On Thursday, October 20, 2011 1 orang turut merapu

sekarang aku perasan cara aku present apa-apa da semakin teruk. tak fluent. tak confident. selalu nervous. padahal presentation tak sebarapa sangat. nervous je lebih. tak tahu mana hilang semua confident aku sebelum ni.

aku ingat lagi masa dekat matrik dulu. nak kata fluent sangat tu takla. tapi takla teruk macam sekarang. aku boleh je explain dengan detailnya dekat orang. nervous masa awal-awal nak present tu ada. tapi bila da lama-lama ok je. siap dapat best presenter lagi dari cikgu aku. bangga sekejap. haha. *mintak lempang. tapi memang time tu aku macam banggala sebab apa aku explain semua orang boleh faham.

sekarang ni da takde pun macam tu. sekarang aku present selalu sekat-sekat. dari mula sampai habis presentation nervous tak tentu pasal. lepas tu bila explain orang semua buat muka macam blur. buat muka tak faham. aku tengok pun macam tension je. susah sangat ke ayat yang aku guna sampai tak faham. adeh. tertekan gila. dala asyik semput-semput je. tertekan lagi 2 kali ganda. adeh.

maybe sebab dulu dekat matrik subjek tu aku minat. aku cepat faham and aku boleh faham apa yang aku study. tapi bila masuk u takde pun subjek yang aku minat. semua yang aku present aku tak faham sangat. present pun sekadar cukup syarat je. sebab tu kot confident semua hilang. macam mana nak buat orang faham kalau diri sendiri pun tak faham. ye dak?

yang buat aku risau ni sebab sem ni aku kena present psm aku. macam manala aku nak present dengan confident yang makin hari makin menipis ni. adeh. kang lecturer tanya belit-belit sikit terus ternganga aku. terukla psm aku sem ni. huhuhu. macam mana ni? ada siapa-siapa tak nak buat kelas cara present yang ideal? aku mahu join dengan confidentnya. hahaha.


thanks for reading!!

*nota kaki rapu-present pun sekat-sekat nanti interview macam mana pulak?? adeh.

1 orang turut merapu:

~anchor~ said...

aku pn pnah mngalami beb...
faktor ko bg ye jgk...
out of practice ye jgk...
tp try la, suro kwn2 komen n rakam presentation ko.
that way blh improve.
klu ko snguh2 insyaAllah, Allah bg pinjam kekuatan. :)

Post a Comment

bagi respon